In verband met een korte vakantie is het kantoor
vanaf 5 augustus tot en met 16 augustus gesloten.
Op email wordt in die periode minder snel gereageerd dan u van ons gewend bent.
Wij vertrouwen op uw begrip en wensen ook u een fijne vakantie.
Gerdes Financiële en Fiscale Dienstverlening
Bedrijfsadvies – Administratie – Fiscaliteit
In verband met een korte vakantie is het kantoor
vanaf 5 augustus tot en met 16 augustus gesloten.
Op email wordt in die periode minder snel gereageerd dan u van ons gewend bent.
Wij vertrouwen op uw begrip en wensen ook u een fijne vakantie.
Binnenkort ontvangt u van de belastingdienst een uitnodiging om aangifte inkomstenbelasting te doen over het jaar 2023. Ondanks het feit dat het volgens de belastingdienst steeds makkelijker moet worden om aangifte te doen, blijkt dat veel belastingplichtigen zich afvragen welke stukken aangeleverd moeten worden om aangifte te kunnen doen.
Om u te helpen met het verzamelen van de stukken, hebben we voor u een checklist op de website gezet waarin de meest voorkomende situaties zijn opgenomen. Heeft u een opgave ontvangen waarbij u twijfelt of dit van belang kan zijn, neem dan contact op.
Vergeet niet:
– dat veel jaaropgaven tegenwoordig digitaal/online te vinden zijn. Denk aan banken en/of uitkeringen. Ook veel werkgevers verstrekken jaaropgaven digitaal.
– uw bankafschriften door te bladeren om te zien of u eenmalige inkomsten of uitgaven heeft gehad.
– dat het ook mogelijk is om uw stukken digitaal aan te leveren. Als u een email stuurt met daarin het verzoek, krijgt u een unieke link naar een map waar u documenten (PDF, JPEG) kunt plaatsen.
– om de checklist te downloaden, in te vullen en aan te leveren.
Binnenkort ontvangt u van de belastingdienst een uitnodiging om aangifte inkomstenbelasting te doen over het jaar 2022. Ondanks het feit dat het volgens de belastingdienst steeds makkelijker moet worden om aangifte te doen, blijkt dat veel belastingplichtigen zich afvragen welke stukken aangeleverd moeten worden om aangifte te kunnen doen.
Om u te helpen met het verzamelen van de stukken, hebben we voor u een checklist op de website gezet waarin de meest voorkomende situaties zijn opgenomen. Heeft u een opgave ontvangen waarbij u twijfelt of dit van belang kan zijn, neem dan contact op.
Vergeet niet:
– dat veel jaaropgaven tegenwoordig digitaal/online te vinden zijn. Denk aan banken en/of uitkeringen. Ook veel werkgevers verstrekken jaaropgaven digitaal.
– uw bankafschriften door te bladeren om te zien of u eenmalige inkomsten of uitgaven heeft gehad.
– dat het ook mogelijk is om uw stukken digitaal aan te leveren. Als u een email stuurt met daarin het verzoek, krijgt u een unieke link naar een map waar u documenten (PDF, JPEG) kunt plaatsen.
– om de checklist te downloaden, in te vullen en aan te leveren.
Binnenkort ontvangt u van de belastingdienst een uitnodiging om aangifte inkomstenbelasting te doen over het jaar 2021. Ondanks het feit dat het volgens de belastingdienst steeds makkelijker moet worden om aangifte te doen, blijkt dat veel belastingplichtigen zich afvragen welke stukken aangeleverd moeten worden om aangifte te kunnen doen.
Om u te helpen met het verzamelen van de stukken, hebben we voor u een checklist op de website gezet waarin de meest voorkomende situaties zijn opgenomen. Heeft u een opgave ontvangen waarbij u twijfelt of dit van belang kan zijn, neem dan contact op.
Vergeet niet:
– dat veel jaaropgaven tegenwoordig digitaal/online te vinden zijn. Denk aan banken en/of uitkeringen. Ook veel werkgevers verstrekken jaaropgaven digitaal.
– uw bankafschriften door te bladeren om te zien of u eenmalige inkomsten of uitgaven heeft gehad.
– dat het ook mogelijk is om uw stukken digitaal aan te leveren. Als u een email stuurt met daarin het verzoek, krijgt u een unieke link naar een map waar u documenten (PDF, JPEG) kunt plaatsen.
– om de checklist te downloaden, in te vullen en aan te leveren.
Binnenkort ontvangt u van de belastingdienst een uitnodiging om aangifte inkomstenbelasting te doen over het jaar 2020. Ondanks het feit dat het volgens de belastingdienst steeds makkelijker moet worden om aangifte te doen, blijkt dat veel belastingplichtigen zich afvragen welke stukken aangeleverd moeten worden om aangifte te kunnen doen.
Om u te helpen met het verzamelen van de stukken, hebben we voor u een checklist op de website gezet waarin de meest voorkomende situaties zijn opgenomen. Heeft u een opgave ontvangen waarbij u twijfelt of dit van belang kan zijn, neem dan contact op.
Vergeet niet:
– dat veel jaaropgaven tegenwoordig digitaal/online te vinden zijn. Denk aan banken en/of uitkeringen. Ook veel werkgevers verstrekken jaaropgaven digitaal.
– uw bankafschriften door te bladeren om te zien of u eenmalige inkomsten of uitgaven heeft gehad.
– dat het ook mogelijk is om uw stukken digitaal aan te leveren. Als u een email stuurt met daarin het verzoek, krijgt u een unieke link naar een map waar u documenten (PDF, JPEG) kunt plaatsen.
– om de checklist te downloaden, in te vullen en aan te leveren.
Waarschijnlijk heeft u afgelopen week van de belastingdienst een uitnodiging ontvangen om aangifte inkomstenbelasting te doen over het jaar 2019. Ondanks het feit dat het volgens de belastingdienst steeds makkelijker moet worden om aangifte te doen, blijkt dat veel belastingplichtigen zich afvragen welke stukken aangeleverd moeten worden om aangifte te kunnen doen.
Om u te helpen met het verzamelen van de stukken, hebben we voor u een checklist op de website gezet waarin de meest voorkomende situaties zijn opgenomen. Heeft u een opgave ontvangen waarbij u twijfelt of dit van belang kan zijn, neem dan contact op.
Vergeet niet:
– dat veel jaaropgaven tegenwoordig digitaal/online te vinden zijn. Denk aan banken en/of uitkeringen. Ook veel werkgevers verstrekken jaaropgaven digitaal.
– uw bankafschriften door te bladeren om te zien of u eenmalige inkomsten of uitgaven heeft gehad.
– dat het ook mogelijk is om uw stukken digitaal aan te leveren. Als u een email stuurt met daarin het verzoek, krijgt u een unieke link naar een map waar u documenten (PDF, JPEG) kunt plaatsen.
– om de checklist te downloaden, in te vullen en aan te leveren.
Met ingang van 1 augustus is Gerdes Financiële en Fiscale Dienstverlening telefonisch te bereiken op het nieuwe telefoonnummer (0591) 239 329.
Het faxnummer is al jaren niet meer gebruikt en derhalve komen te vervallen.
Vanaf 1 juli 2017 krijgen we voor het eerst te maken met het verstrijken van de 60-maanden termijn welke voorkomt bij de bijtelling privé gebruik auto.
Met name voor auto’s in de categorie (plugin) hybride en elektrisch kan dit voor een grote wijziging in de forfaitaire bijtelling voor privé gebruik auto zorgen.
Aan de hand van onderstaand schema en voorbeelden willen we verduidelijken hoe de bijtelling moet worden bepaald na het verstrijken van de termijn.
Tijdig voorsorteren om een onverwacht hoge belastingaanslag te voorkomen is dan ook ons advies.
Soms is er onduidelijkheid of er voor een bestelauto wel of geen (forfaitaire) bijtelling voor privégebruik moet worden toegepast. Een intern stuk van de fiscus hierover is nu beschikbaar.
Goederenvervoer
In principe geldt voor een bestelauto geldt dezelfde bijtelling voor privégebruik zoals we die kennen voor gewone personenauto’s. Een uitzondering is er voor de bestelauto die ‘naar aard en inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen’. Dit begrip is door de rechtspraak de laatste jaren steeds verder uitgebreid. Onlangs is er een intern stuk openbaar gemaakt waarin de ‘Belastingdienst/team Auto/Privégebruik auto’ een overzicht geeft van deze rechtspraak.
Vier categorieën
Er zijn vier ‘soorten’ bestelauto’s die door hun aard en inrichting uitgezonderd zijn van de forfaitaire bijtelling:
Hoe groot precies een auto moet zijn om te groot te zijn of hoe vies en stoffig een auto moet zijn, zal per situatie bekeken moeten worden. In geval van twijfel kan er vooroverleg met de belastingdienst gepleegd worden.
Natuurlijk kunt u uit voorzorg een sluitende kilometeradministratie bijhouden.
Ook bestaat de mogelijkheid een verklaring ‘uitsluitend zakelijk gebruik’ aan te vragen. Let wel op dat er dan geen enkele kilometer privé mee gereden mag worden!
Geen bijtelling, wel privé-kilometers?
Als er geen forfaitaire bijtelling geldt, maar de bestelauto toch privé wordt gebruikt, dan wordt de waarde van het privégebruik belast. Het aantal privé-kilometers wordt dan vermenigvuldigd met de kilometerprijs voor de betreffende bestelauto.
Vaak zal de correctie op basis van werkelijke privé kilometers lager uitpakken dan de forfaitaire bijtelling.
Meer informatie
Voor degene die het interne stuk wil lezen kunt u die hier vinden. Heeft u vragen hoe met uw bestelauto om te gaan, zijn wij altijd bereikbaar om mee te denken.
Het kabinet heeft gereageerd op de toenemende onrust over de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) door de werking van de wet uit te stellen in elk geval 2018. De signalen van zzp’ers dat zij geen opdrachten meer krijgen door alle onduidelijkheid heeft dus (tijdelijk?) zijn vruchten afgeworpen.
“Het gaat toch om werk, inkomen, bestaanszekerheid. Dat kunnen we ondernemers niet aandoen“, zegt staatssecretaris Wiebes van Financiën over de zzp’ers. Dat opdrachtgevers minder vaak zaken doen met schijnzelfstandigen is volgens het kabinet het probleem niet. “Maar soms worden ook echte ondernemers niet ingehuurd, en dat is niet goed.”
Wiebes zegt dat het komende jaar, of langer als dat nodig is, de knelpunten van de wet worden opgelost. Intussen wordt de handhaving van de wet uitgesteld en dat betekent dat de Belastingdienst geen boetes uitdeelt of naheffingen oplegt.
“Met een uitzondering voor de echte kwaadwilligen“, zegt Wiebes. Dat zijn zzp’ers en opdrachtgevers die duidelijk een werkgevers-werknemersrelatie hebben, en er dus duidelijk geen sprake is van een zelfstandige ondernemer.
Het kabinet heeft de Tweede Kamer inmiddels van het besluit op de hoogte gesteld. Ook daar zijn veel twijfels ontstaan over de juiste uitwerking van de wet.
Premier Rutte: “De wet heeft een doel, en dat is schijnzelfstandigheid eruit filteren. Maar we willen proberen de onduidelijkheid weg te nemen.”
Minister Asscher van Sociale Zaken: “Waar het ons om ging is het bestrijden van schijnzelfstandigheid. Daar is iedereen het mee eens. Maar het is niet onze bedoeling om ondernemers te beknotten.” Volgens minister Asscher komt het vaker voor dat een kabinet bij bepaalde wetgeving moet “bijsturen”.